Konsten att kickstarta en artist-karriär med hjälp av internet

För några år sedan så var det nödvändigt att bo i en storstad om man ville jobba inom exempelvis musik eller med att måla och skapa, och det krävdes att man befann sig på rätt plats vid rätt tidpunkt om man ville ha en chans att slå igenom som kreativ artist. Då detta fortfarande stämmer till viss del så är det ändå mycket som har förändrats, och det finns nu möjlighet att nå ut till en publik och att skapa sig en så kallad fanbase utan att ens behöva lämna det egna vardagsrummet.

Vad har förändrats?

Innan internet gjorde sitt inträde i svenska och utländska hem så var det nödvändigt att bo i Stockholm, London, Los Angeles eller i någon annan storstad för att ha chans att komma i kontakt med skivbolag, filmproducenter, konstgallerier med mera, men tack vare de kommunikationsmöjligheter som internet erbjuder så kan man nu komma igång på egen hand. 

En plattform som till exempel YouTube har gjort det möjligt att lägga upp videoklipp som på ett bra sätt visar upp ens personliga talanger, och dessa kan sedan ses av människor världen över med endast några klick. Plötsligt har hobby-artisten fått möjlighet att nå ut till en enormt stor publik, och internet är fyllt av verktyg för att själv kunna bygga upp en stabil grund för fortsatt artistisk utveckling. Med andra ord så är man inte längre lika beroende av en mellanhand – såsom ett skivbolag eller en filmagent – för att kunna slå igenom, utan man kan istället nå målgruppen och en potentiell publik direkt.

Första steget mot en artistkarriär 

Så hur går det då till när man vill uttrycka sig artistiskt med hjälp av internet? Steg nummer ett är att skapa något som på engelska kallas for “online presence” – att se till att man syns och hörs, genom att ha konton på sociala medier där man ser till att lägga upp relevant material. Detta kan vara videos, bilder, ljudklipp eller vad som bäst visar upp de talanger man har.

Instagram, Facebook, Twitter och YouTube är bara några av de sociala medier som används flitigt av olika sorters artister. Där kan man visa upp sina konstverk, lägga ut musikvideos, dansvideos, skriva och mycket mer. Ofta används även hashtags för att snabbt och enkelt nå ut även till de som kanske inte tidigare kände till ens konst. Världskända artister så som exempelvis Justin Bieber upptäcktes tack vare de videos han la ut på YouTube, vilket är ett klart bevis på hur internet kan ta en närmare den artistiska framgången man drömmer om.

Hårt arbete är nyckeln till framgång

Bara för att det har blivit enklare att bli upptäckt som artist så betyder inte det att det kommer ske av sig själv, utan det krävs att man jobbar hårt med att publicera på sociala medier, att man alltid fokuserar på att lägga ut kvalitetsmaterial samt att man försöker komma i kontakt med relevanta individer inom den aktuella industrin. Visst kan man ha tur och bli upptäckt utan att behöva göra någonting alls, men detta är inte särskilt troligt. De flesta som har nått framgång via internet och sociala medier har gjort det genom att jobba hårt. 

Internet är nämligen ingen magisk trollstav som kan utlova rikedom och berömmelse. Men när det används på rätt sätt så är det är en fantastisk tillgång i jakten på artistisk framgång.