Superhjältarnas viktiga uppgift

Superhjältar överlever allt! De är starka, smarta, snabba och orädda. De är mer än trikåklädda brottsbekämpare. Idag har konceptet bakom superhjältarna utvecklats till att bli ett tecken för frihet och en ideologi över att det goda faktiskt kan bekämpa det onda.

Det känns som att superhjältarnas bästa tid är nu, något som kan verka märkligt med tanke på hur gamla de egentligen är. Hur har de påverkat nöjesvärlden och samhället? Den frågan kan delvis besvaras när man blickar mot superhjältarnas egen historia.

Superhjältar och deras historia

Hjältarnas historia sträcker sig tusen år tillbaka då de hade en klar religiös undertoning. Deras goda krafter stred mot ondskan och så har det fortsatt att vara än idag. Två världskända exempel är den grekiska guden Herkules och vikingarnas alldeles egna Tor.  

För att spola fram tiden lite kan vi titta på början av 40-talet då serietidningarna frodades i sin fulla kraft. Det är just under den tiden superhjältarna tog en bokform och blev mer tillgängliga för den allmänna publiken. Captain Amerika stormade in på den amerikanska marknaden på 40-talet. Captain America var en smart reaktion på trauman som andra världskriget orsakade då kaptenen slogs mestadels mot Hitler. År 1941 publicerades första serietidningen med en kvinnlig hjälte – Super Woman. 50-talet fortsatte serietidningarnas frammarsch med ännu flera utgåvor och bättre design.

”The Marvel-age” började på 60-talet då figurerna från Marvel dominerade amerikanska men även världsliga scenen för serietidningar. 80-talet gav superhjältarna nya möjligheter att nå sin publik genom fräscha former av underhållning såsom TV-spel, datorer och videofilmer. Batman filmen hade premiär redan 1989 och den blev något mer än succé. Samarbetet mellan serieförlagen och filmbolagen stärktes och inledde en ny period där många nya superhjältefilmer spelades in och marknadsfördes. Under 90-talet började ett nytt koncept ta form. Serietidningar byggde på karaktärer som ursprungligen kom från en film och Robocop är ett ypperligt exempel det.

Hur påverkar superhjältarna nöjesvärlden?

Hur påverkar superhjältarna nöjesvärlden? Den frågan besvarades delvis under föregående underrubrik. Superhjältarna startade sin ”karriär” i serietidningarna men idag är dem en mångmiljardindustri som fortsätter att utvecklas.

Allt började med just de serietidningarna som man kunde köpa i kiosker. Processen fortsatte med ett samarbete mellan filmbolag och serietidningar. Detta samarbete födde många, omtyckta och underhållande kultrullar. Idag har den digitala tekniken hjälpt både film-, och comicsindustrin genom att möjliggöra användandet av häftiga animationer och specialeffekter. I nuläget gläds de flesta succéfilmer åt flera uppföljare vars budgetar landar på mångmiljonbelopp.

Superhjältarna förknippas mer och mer med film istället för serietidningar. Kringprodukterna av en filmproduktion är en genre i sig. Industrin satsar mycket på utvecklingen av spel, utklädnader och leksaker som omsätter höga belopp. Industrins främsta målgrupp är tonåringar i de yngre åren och barn mellan 10-12 år. Dessa blir starkt påverkade av filmerna och är snabba med att vilja köpa alla former av prylar som förknippas med en viss superhjälte.

Superhjältarna har påverkat tidnings-, och filmbranscherna som få andra karaktärer. Tendenserna pekar mot en fortsatt framgång där nya figurer introduceras.

Mest kända superhjältar

Superhjältarna är älskade världen om. Vilka är de mest populära hjältarna genom tiderna?

Här kommer en topp 10-lista:

1.       Batman

2.       Ironman

3.       Stålmannen

4.       Spindelmannen

5.       Wolverine

6.       Wonder Woman

7.       Hulken

8.       Flash

9.       Fantomen

10.   Captain America

Vilka nya superhjältar kommer att introduceras på den stora vita duken? Och hur coola kommer specialeffekterna att vara för de kommande filmrullarna? Det är det ingen som vet idag. Men ett är säkert – superhjältarna är här för att stanna. De kommer att fortsätta att överraska, underhålla och vara publikens självklara favoriter.